همراه با کلام آسمانی
|
1393 / 8 / 7، 03:49 عصر,
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1393 / 8 / 7، 04:38 عصر، توسط ملیحه.)
|
|||
|
|||
بسم الله الرحمن الرحیم حفظ نیم صفحه اول صفحه چهارم سوره بقره مثل آنان همچون مثل كسانى است كه آتشى افروختند و چون پيرامون آنان را روشنايى داد خدا نورشان را برد و در ميان تاريكيهايى كه نمىبينند رهايشان كرد (۱۷) مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لاَّ يُبْصِرُونَ ﴿۱۷﴾ كرند لالند كورند بنابراين به راه نمىآيند (۱۸) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَرْجِعُونَ ﴿۱۸﴾ يا چون [كسانى كه در معرض] رگبارى از آسمان كه در آن تاريكيها و رعد و برقى است [قرار گرفتهاند] از [نهيب] آذرخش [و] بيم مرگ سر انگشتان خود را در گوشهايشان نهند ولى خدا بر كافران احاطه دارد (۱۹) أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصْابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ واللّهُ مُحِيطٌ بِالْكافِرِينَ ﴿۱۹﴾ نزديك است كه برق چشمانشان را بربايد هر گاه كه بر آنان روشنى بخشد در آن گام زنند و چون راهشان را تاريك كند [بر جاى خود] بايستند و اگر خدا مىخواستشنوايى و بينايىشان را برمىگرفت كه خدا بر همه چيز تواناست (۲۰) يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاء لَهُم مَّشَوْاْ فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُواْ وَلَوْ شَاء اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّه عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۰﴾ اى مردم پروردگارتان را كه شما و كسانى را كه پيش از شما بودهاند آفريده است پرستش كنيد باشد كه به تقوا گراييد (۲۱) يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿۲۱﴾ تفسیر ایه 17 دو مثال جالب براى ترسیم حال منافقان1ـ در مـثـال اول مى گوید: ((آنها مانند کسى هستند که آتشى (درشب ظلمانى)افروخته)) تا در پـرتـو نـور آن راه را از بـیراهه بشناسد و به منزل مقصود برسد)) (مثلهم کمثل الذى استوقد نارا) ((ولـى همین که این شعله آتش اطراف آنها را روشن ساخت ، خداوند آن را خاموش مى سازد، و در ظلمات رهاشان مى کند، به گونه اى که چیزى را نبینند)) (فلما اضت ما حوله ذهب اللّه بنورهم و ترکهم فى ظلمات لایبصرون). آنـهـا فکر مى کردند با این آتش مختصر و نور آن مى توانند با ظلمتها به پیکاربرخیزند، اما ناگهان بادى سخت برمى خیزد و یا باران درشتى فرو مى ریزد، و یا براثرپایان گرفتن مواد آتش افروز، آتش به سردى و خاموشى مى گراید و بار دیگر درتاریکى وحشتزا سرگردان مى شوند این نور مختصر، یـا اشاره به فروغ وجدان وفطرت توحیدى است و یا اشاره به ایمان نخستین آنهاست که بعدا بر اثر تقلیدهاى کورکورانه و تعصبهاى غلط و لجاجتها و عداوتها پرده هاى ظلمانى و تاریک بر آن مى افتد. (آیـه 18)ـ سپس اضافه مى کند: ((آنها کر هستند و گنگ و نابین، و چون هیچ یک ازوسائل اصلى درک حـقایق را ندارند از راهشان باز نمى گردند)) (صم بکم عمى فهم لایرجعون) به هرحال این تـشبیه در حقیقت ، یک واقعیت را در زمینه نفاق روشن مى سازد، و آن اینکه نفاق و دوروئى براى مـدت طـولانـى نـمى تواند مؤثر واقع شود واین امر همچون شعله ضعیف و کم دوامى که در یک بـیـابان تاریک و ظلمانى درمعرض وزش طوفانهاست دیرى نمى پاید، و سرانجام چهره واقعى آنها آشکارمى گردد. (آیـه 19) ـ در مـثـال دوم قرآن صحنه زندگى آنها را به شکل دیگرى ترسیم مى نماید: شبى است تـاریـک و ظلمانى پرخوف و خطر، باران به شدت مى بارد، ازکرانه هاى افق برق پرنورى مى جهد، صداى غرش وحشتزا و مهیب رعد، نزدیک است پرده هاى گوش را پاره کند، انسانى بى پناه در دل ایـن دشـت وسـیـع و ظـلمانى ،حیران و سرگردان مانده است ، باران پرپشت ، بدن او را مرطوب سـاخته ، نه پناهگاه مورد اطمینانى وجود دارد که به آن پناه برد و نه ظلمت اجازه مى دهد گامى بـه سوى مقصد بردارد قرآن در یک عبارت کوتاه ، حال چنین مسافر سرگردانى را بازگومى کند: ((یـا هـمـانـنـد بـارانـى کـه در شب تاریک ، توام با رعد و برق و صاعقه (برسررهگذرانى) ببارد)) (اوکصیب من السما فیه ظلمات و رعد و برق). سـپـس اضافه مى کند ((آنها از ترس مرگ انگشتها را در گوش خود مى گذارند تاصداى وحشت انگیز صاعقه ها را نشنوند)) (یجعلون اصـابعهم فى آذانهم من الصواعق حذر الموت) و در پایان آیه مى فرماید: ((وخداوند به کافران احاطه دارد)) وآنها هرکجا بروند در قبضه قدرت او هستند (واللّه محیط بالکافرین). (آیـه 20) ـ بـرقها پى در پى بر صفحه آسمان تاریک جستن مى کند: ((نور برق آنچنان خیره کننده است که نزدیک است چشمهاى آنها را برباید)) (یکاد البرق یخطف ابصارهم). ((هـر زمـان کـه بـرق مـى زنـد و صفحه بیابان تاریک ، روشن مى شود، چندگامى درپرتو آن راه مـى رونـد، ولـى بـلافاصله ظلمت بر آنها مسلط مى شود و آنها در جاى خودمتوقف مى گردند)) (کلما اض لهم مشوافیه و اذا اظلم علیهم قاموا). آنـهـا هرلحظه خطر را در برابر خود احساس مى کنند، چرا که در دل این بیابان نه کوهى به چشم مـى خـورد، و نـه درخـتى تا از خطر رعد و برق و صاعقه جلوگیرى کند، هرآن ممکن است هدف صـاعـقـه اى قرار گیرند و در یک لحظه خاکستر شوند!حتى این خطر وجود دارد که غرش رعد، گوش آنها را پاره و نور خیره کننده برق چشمشان را نابینا کند، آرى ((اگر خدا بخواهد گوش و چـشـم آنـهـا را از مـیان مى بردچرا که خدا به هر چیزى توانا است)) (ولو شااللّه لذهب بسمعهم و ابصارهم ان اللّه على کل شى قدیر). افـسـوس کـه بـه پـناهگاه مطمئن ایمان پناه نبرده اند تا از شر صاعقه هاى مرگبارمجازات الهى وجهاد مسلحانه مسلمین نجات یابند. لزوم شناخت منافقین در هرجامعه : اگـر چـه شـان نزول این آیات ، منافقان عصر پیامبر(ص) است اما باتوجه به اینکه خط نفاق در هر عـصـر و زمانى ، در برابر خط انقلابهاى راستین وجود داشته ودارد به منافقان همه اعصار و قرون گـسـتـرش مـى یابد، و ما با چشم خود تمام این نشانه ها را یک به یک و مو به مو در مورد منافقان عـصـر خـویـش مـى یابیم ، سرگردانى آنه، وحشت و اضطرابشان و خلاصه بى پناهى و بدبختى و سـیه روزى و رسوائى آنها را درست همانند همان مسافرى که قرآن به روشنترین وجهى حال او را ترسیم کرده است مشاهده مى کنیم. (آیه 21). اینچنین خدائى را بپرستید!ب ـعـد از بـیـان حال سه دسته (پرهیزکاران ، کافران و منافقان) این آیه ، خطس عادت و نجات را که پـیوستن به گروه اول است مشخص ساخته مى گوید: ((اى مردم پروردگارتان را پرستش کنید کـه هـم شـما و هم پشینیان را آفرید تا پرهیزکارشوید)) (یا ایـها الناس اعبدوا ربکم الذى خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تتقون). خـطـاب ((یا ایهاالناس)) (اى مردم) که در قرآن حدود بیست بار تکرار شده ویک خطاب جامع و عـمـومـى اسـت نشان مى دهد که قرآن مخصوص نژاد و قبیله وطایفه و قشر خاصى نیست ، بلکه هـمـگـان را در ایـن دعوت عام شرکت مى دهد، همه را دعوت به پرستش خداى یگانه ، و مبارزه با هرگونه شرک و انحراف از خط توحیدمى کند
أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
|
|||
11 کاربر به خاطر ارسال این پست از ملیحه تشکر کردهاند: محمد81, محمد حسین, محسن سروش, ماهان, فرید, فرزاد, غلامرضا1, عاطفه, سکینه, سوزان, خدیجه |
|
پیامهای داخل این موضوع |
همراه با کلام آسمانی - توسط ملیحه - 1393 / 6 / 27، 12:24 عصر
RE: حافظان وحی(حفظ قران) - توسط ملیحه - 1393 / 6 / 28، 04:47 عصر
RE: حافظان وحی(حفظ قران) - توسط ملیحه - 1393 / 6 / 29، 03:20 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 6 / 30، 12:13 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 6 / 31، 03:28 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 1، 10:29 صبح
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 3، 10:34 صبح
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 4، 12:21 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 6، 12:32 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 7، 12:38 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 8، 11:47 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 10، 11:35 صبح
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 12، 01:59 عصر
پاسخ: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 14، 11:12 صبح
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 16، 09:06 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 7 / 23، 02:54 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 8 / 1، 02:05 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 8 / 7، 03:49 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 8 / 15، 03:50 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 8 / 21، 08:49 عصر
RE: حافظان وحی(آموزش حغظ قرآن) - توسط ملیحه - 1393 / 8 / 29، 01:46 عصر
RE: همراه با کلام آسمانی - توسط ملیحه - 1393 / 12 / 15، 03:17 عصر
RE: همراه با کلام آسمانی - توسط ملیحه - 1393 / 12 / 17، 12:19 عصر
RE: همراه با کلام آسمانی - توسط ملیحه - 1394 / 1 / 16، 12:41 عصر
RE: همراه با کلام آسمانی - توسط ملیحه - 1394 / 2 / 1، 11:40 صبح
RE: همراه با کلام آسمانی - توسط تیمور - 1394 / 2 / 2، 06:30 صبح
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 11 مهمان