1394 / 6 / 1، 11:30 عصر
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشوراعلام نمود از زمان بازگشت مشغول آواربرداری هستم: هفته گذشته طی دیدار مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان و کم بینایان کشور با رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مشکلات دانش آموزان استثنایی و والدین آنها با این مقام مسؤول طرح شد که به دلیل اهمیت پاسخ ایشان به این پرسش ها و مشکلات جهت آگاهی جامعه کم بینایان، مفاد این دیدار در قالب این گزارش به آگاهی شما عزیزان میرسد.- سرویسهای ایاب و ذهاب در مناطق محروم 100 درصد رایگان خواهد بود!در این مورد قدمی اعلام کرد: قرار بر این است از سال تحصیلی جدید در مناطق محروم سرویسهای مدارس به صورت 100 درصد رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد. همچنین در مناطق نیمه برخوردار با پرداخت 70 درصد هزینه های تردد توسط آموزش و پرورش استثنایی، مشکل تردد بچه های استثنایی حل می شود. در شهر تهران نیز شهرداری تهران تأمین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را بر عهده گرفته است.یکی دیگر از مشکلات مطرح در این دیدار، عدم لحاظ برخی مشاغل مدارس استثنایی همچون کتابداری، آموزش رایانه و تصدی نوارخانه در سیستم اداری آموزش و پرورش موسوم به «بکفا» است که منجر به عدم ثبت رسمی کار برخی کادرهای آموزشی این مدارس شده است. در پاسخ، دکتر قدمی اذعان کرد: این مشکل چند سالی است وجود دارد، اما طی گفتگو با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در صدد حل آن و اصلاح پستهای سیستم «بکفا» هستیم.- اصلاح سیستم «بکفا» ضرورت در دست اقدام:- فقدان معلمین رابط در مدارس عادی غیر انتفاعی: معینی در بخش دیگری از صحبتهایش با قدمی گلایه گزاری والدین نابینا از سخت پذیری و در برخی مواقع عدم پذیرش فرزند نابینایشان در مدارس عادی تلفیقی را یکی از مشکلات جدی این قشر عنوان کرد و در این باره گفت: طبق گزارش های رسیده از سوی والدین دانش آموزان نابینا فرزندانشان در مدارس غیر انتفاعی و عادی تلفیقی از فعالیت های طبیعی سایر دانش آموزان محروم هستند. وی در مثالی عنوان کرد: در برخی مواقع گفته شده: حتی بچه ها به اردو برده نمی شوند یا اینکه در زنگ های تفریح، مسؤولین مدرسه با توجیه اینکه دانش آموز نابینا آسیب می بیند، از رفتن به حیاط مدرسه محروم می شوند. افزون بر این، دانش آموزان فراگیر از داشتن معلمین رابط محروم بودند. قدمی در پاسخ گفت: این مشکل وجود دارد، ولی من همین جا این نوید را می دهم که ما تیمی را در نظر گرفتیم تا برای فرستادن بچه های استثنایی به مدارس عادی، آن مدارس را از هر لحاظ ارزیابی کرده و صلاحیت پذیرش این دانش آموزان در آن مدارس را به ما اعلام کنند. بعد از اجرای این طرح، مدارسی که شاخص های لازم را برای پذیرش بچه های استثنایی خواهند داشت، می توانند پذیرای این عزیزان باشند.مشکل کتابهای درسی حل خواهد شد: از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست،بحث عدم دسترسی به موقع دانش آموزان نابینا طی سال تحصیلی به برخی کتابهای درسی است. قدمی در این باره گفت: زمانی که من از سازمان رفتم، اوضاع کتابهای درسی بچه ها بهبود یافته بود، در بسیاری از موارد کتابها به موقع به دست دانش آموزان میرسید. طی سالهایی که نبودم متأسفانه شرایط دسترسی بچه ها به کتابهای درسی روند خوبی نداشت. اما بنده همه تلاشم را خواهم کرد تا انشاء ا... در سال تحصیلی جدید 90 درصد کتابهای درسی به موقع در اختیار این عزیزان قرار گیرد.بگذارید واقعیتی را بیان کنم: در طول چند سال گذشته خدمات سازمان به شدت سیر نزولی داشته است، تقریباً در همه زمینه ها در همین مدت کوتاه بازگشت به سازمان در واقع سرگرم آواربرداری هستم. اما تمام قوایم را صرف بهبود شرایط خواهم کرد. - تبلت جایگزین کتابهای درشت خط: از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست، مشکلاتی بود که والدین فرزندان کم بینا بارها و بارها آنها را با مسؤولین مربوطه مطرح کرده اند، بحث مشکل عدم تولید کتب درشت خط و قابل استفاده برای دانش آموزان کم بینا. قدمی در این باره گفت: من همینجا این نوید را میدهم که برای حل این مشکل ما بودجه ای بالغ بر 500 میلیون تومان در نظر گرفته ایم. با این بودجه برای رفع مشکل دسترسی دانش آموزان کم بینا به متون درسی دستگاههای تبلت خریداری و رایگان در اختیار دانش آموزان کم بینا قرار میگیرد تا با استفاده از فناوریهای جدید این دانش آموزان بتوانند به متون درسی در فرمتهای قابل استفاده دسترسی پیدا کنند.